Eén van de punten op de provincieraad van Vlaams-Brabant van afgelopen dinsdag 5 november 2019 ging over de aankoop van nieuwe wagens. Om ervoor te zorgen dat oude dieselwagens vervangen worden door benzinewagens, plug-in hybride wagens of zelfs elektrische voertuigen, besliste de provincieraad dat de provincie toetreedt tot een raamovereenkomst van de Vlaamse overheid voor de operationele lease van personenwagens en lichte vrachtwagens.

Als Groenen onderschrijven we uiteraard het belang om het oude wagenpark te vervangen door nieuwe en schonere voertuigen. Maar in de inleidende tekst bij het besluit over de raamovereenkomst staat dat “jaarlijks 75.000 euro voorzien wordt voor de leasing van directiewagens van de vier gedeputeerden en de provinciegriffier”. Daar moesten wij toch wel even van slikken. Net als collega Louis Tobback trouwens, hoewel die zich ook meteen verontschuldigde met: “waarmee ik niet wil zeggen dat ik bekrompen ben en vind dat de gedeputeerden allemaal in een Fiat moeten rijden”.

75.000 euro maal zes, de termijn van een normale legislatuur, dat zou zomaar liefst even 450.000 euro zijn, enkel en alleen voor de wagens van de gedeputeerden en de provinciegriffier? Bijna een half miljoen euro! Dat is hetzelfde budget waarmee we in de vorige legislatuur alle klimaatprojecten van één begrotingsjaar financierden.

In de provincieraad van afgelopen dinsdag verbeterde gedeputeerde Nevens (N-VA) dat met 75.000 euro eigenlijk het jaarlijks budget bedoeld wordt voor de leasing van àlle wagens. Maar Groen onthield zich bij de stemming van dit voorstel toch. In de inleidende tekst is immers blijven staan dat “voor de leasing van het wagenpark gedeputeerden 75.000 euro per jaar voorzien wordt.”

Maar Groen onthield zich bij de stemming van dit voorstel toch. In de inleidende tekst is immers blijven staan dat “voor de leasing van het wagenpark gedeputeerden 75.000 euro per jaar voorzien wordt.”

 

Bovendien blijft de vraag waarom gedeputeerden in godsnaam niet met een Fiat zouden kunnen rijden? Wat is er mis met een Fiat? In de vorige legislatuur reden de andere
gedeputeerden met een BMW, voor mij was een Toyota meer dan goed genoeg. Een Fiat Tipo heb je in ieder geval al voor 15.000 euro. Het budget van één jaar leasing zou dan ook kunnen volstaan voor de aankoop van vijf directiewagens voor de duur van de hele legislatuur 2018-2024.

In de provincie Vlaams-Brabant hebben we met Groen ook al herhaaldelijk gepleit om de wagens van de provincie ter beschikking te stellen van autodelen. In Leuven neemt de vraag naar autodelen toe. Meer en meer mensen doen hun auto weg, en delen er eentje om naar de winkel te gaan of om een keer een uitzonderlijke uitstap te doen. Omdat het provinciehuis in Leuven gelegen is, zou ze gemakkelijk kunnen aansluiten op een bestaand deelsysteem. Terwijl we bijvoorbeeld provincieraad hebben, zouden de Fiat Tipo’s -J- van de gedeputeerden ter beschikking kunnen staan van mensen die een paar uren grote inkopen moeten doen en met de auto naar een warenhuis wensen te gaan.

Ik ben overtuigd dat we binnen tien jaar heel anders over autobezit zullen denken, zelfs al verwees voorzitter van de provincieraad Linda Van den Eede (N-VA) me met die gedachtegang naar de ‘Ideale Wereld’. Als het particuliere bezit van een auto nu voor velen nog heel belangrijk is, ben ik overtuigd dat we daar binnen een decennium anders over zullen denken.

Ik ben zelf een autodeler. De momenten dat ik een ‘eigen’ auto mis, worden alsmaar minder talrijk. Ik vind het ook fijn dat ik me niet moet kommeren om het onderhoud en de verzekering van de auto. Autodelen bespaart me niet alleen centen, het geeft me ook weer wat zorgen minder. In het wagenpark van het deelsysteem waar ik lid van ben, Cambio, zijn er trouwens wagens van het merk Fiat. Ik heb er al een paar keer mee gereden en zie niet in waarom ze niet geschikt zouden kunnen zijn voor de gedeputeerden