Elke week buig ik me over een pak milieuvergunningen. Dat lijkt saai, maar dat is het zeker niet. Achter elke vergunning gaat immers een verhaal schuil. Vorige week verleende ik als verantwoordelijke gedeputeerde bijvoorbeeld een milieuvergunning aan Fluxys voor de werking van twee compressiestations in Herent.

In Herent, op een boogscheut van Leuven, kruisen belangrijke aardgasleidingen elkaar. Van Noord naar Zuid lopen leidingen met het zogenaamde ‘energiearme’ of ‘Laagcalorische’ gas. Van West naar Oost lopen leidingen met het ‘energierijke’ of het ‘Hoogcalorische’-gas.

In ons land wordt de regio tussen Antwerpen tot Brussel bevoorraad met het laagcalorische L-gas uit Nederland: het zogenaamde Slochterengas. Oost- en West-Vlaanderen, Henegouwen, Namen, Luik en Luxemburg gebruiken het veel rijkere, uit Noorwegen en Algerije geïmporteerde, hoogcalorische H-gas.

unknownOm aardgas te kunnen vervoeren via leidingen is druk op de leidingen nodig. Deze druk neemt af met de afstand. Na 100 tot 150 kilometer moet de druk opgevoerd worden. Dat gebeurt met een compressiestation. In Herent liggen twee van dergelijke compressiestations. Het ene station ligt langs de aardgasleidingen met ‘L-gas’ die van Poppel tot in Blaregnies lopen. Het andere station ligt langs de leidingen met ‘H-gas’ die van Zeebrugge en Zelzate tot Raeren lopen.

Of aardgas arm of rijk is, is ook van betekenis voor het rijden met CNG-wagens. L-gas is beduidend goedkoper dan H-gas. Daartegenover staat dat het rijbereik van H-gas 15% tot 25% meer bedraagt dan dat van L-gas. Omdat H-gas calorierijker is, heb je minder gas nodig voor eenzelfde afstand.

Afhankelijk van de plaats waar je gas tankt, kan er een andere calorische waarde van toepassing zijn. Het merendeel van de operationele CNG-tankstations in onze provincie Vlaams-Brabant kunnen L-gas leveren. Maar in Opwijk kan men het calorisch rijke H-gas tanken.

  • DATS Kampenhout L-gas: 10.3171 kWh/m³n (CNG)  – Prijs: 0.79 € / kg
  • DATS Opwijk: H-gas: 11.5968 kWh/m³n (CNG) –Prijs: 0.94 € / kg
  • DATS Rotselaar L-gas: 10.3171 kWh/m³n (CNG) –  Prijs: 0.79 € / kg
  • DATS Halle L-gas: 10.1488 kWh/m³n (CNG)  – Prijs: 0.94 € / kg

In Vlaams-Brabant wordt rijden met CNG steeds populairder. Consumenten kiezen voor andere brandstoffen dan benzine en diesel omdat het goedkoper is en beter is voor de het milieu. Rijden op aardgas levert minder uitstoot van fijn stof. Bovendien is de CO2-uitsoot van CNG-wagens beduidend minder dan die van benzine- en dieselvoertuigen. Het motorlawaai is bij rijden op CNG ook tot 50% kleiner.

Sinds het begin van deze legislatuur in oktober 2012 vergunden we de uitbating van 12 nieuwe CNG-tankstations in Vlaams-Brabant. Daarvan zijn er inmiddels 8 operationeel en worden er 4 bijkomende tankstations voorbereid.gemeenten

CNG is een fossiele brandstof.  Net als benzine en diesel zal CNG op termijn uitgeput geraken. Maar in tegenstelling tot benzine en diesel is CNG een veel minder vervuilende brandstof. De actieradius van CNG-wagens is op dit moment ook nog vele malen hoger dan de meeste elektrische wagens. Kiezen voor een CNG-wagen is dan ook een goed alternatief voor een wagen die rijdt op benzine of diesel. In de provinciehoofdplaats Leuven is er  momenteel nog maar één vergunning toegekend aan ASOIL voor de uitbating van een CNG-tankstation. Dat tankstation opent in principe dit najaar de deuren.

Voor meer informatie over CNG, zie: http://www.ngva.be/nl en eerder op deze blog in 2014 over hoe het gebruik van CNG potentieel nieuwe jobs creëert: https://tieroefs.wordpress.com/2014/01/11/drie-maal-zoveel-jobs-dankzij-schone-technologie/