Vanavond gaat de match van de Rode Duivels door in het stadion van Toulouse. Dat stadion werd gebouwd in 1937. Het stadion biedt plaats aan 40.000 bezoekers. Het is dus min of meer de maat van ‘Stamford Bridge’ waar voetbalclub Chelsea thuis is. In 2012 bezocht ik ‘Stamford Bridge’ samen met mijn kinderen. Vooral mijn dochter is altijd geïnteresseerd geweest om naar de plekken te trekken waar de grote voetballers thuis zijn.

IMG_8109IMG_8084

Op haar elfde gingen we zo naar Barcelona om er ‘Camp Nou’ te ontdekken. Later volgden onder meer het voetbalstadion ‘San Siro’ van de clubs AC Milaan en Inter Milaan en het ‘Estadio da Luz’ van Benfica in Lissabon. Ik zal me altijd de massa mensen herinneren die met de metro aankwamen om de voetbalmatch in het ‘Stadion van het Licht’ bij te wonen. Die mensenzee maakte op mij een haast even grote indruk als de adelaar die even later, kort voor de aanvang van de wedstrijd, over het veld vloog en op de middenstip landde.

IMG_0313

Ik moet zeggen dat ik door mijn dochter ook zelf meer geïnteresseerd ben geraakt in voetbal en in voetbalstadions. Toen ik recent een colloquium over duurzaamheid en de rol van lokale besturen daarin bijwoonde in Bilbao, was ik helemaal in mijn nopjes dat ik het nieuwe stadion van Bilbao al kon bezoeken. Het nieuwe ‘Estadio San Mamés’ waar voetbalclub Athletic Bilbao thuis is, ligt in het hart van de stad. Toch heeft het voetbalstadion plaats voor meer dan 53.000 bezoekers. Bijna 60% van al die bezoekers komt te voet naar het stadion, 30% komt met het openbaar vervoer en slechts 10% komt met de wagen!

IMG_2852 IMG_2833Met plaats voor 38.000 mensen is het voetbalstadion ‘Telia Parken’ veel kleiner dan ‘San Mamés’. Maar net als ‘San Mamés’ ligt het in het centrum van de stad en is er zo goed als geen autoparking voorzien. Wie in Kopenhagen naar het voetbal wil, komt te voet, met de fiets of het openbaar vervoer. Dat is gewoon zo.

IMG_5057

Of een stadion echt duurzaam is en klimaatneutraal kan genoemd worden, hangt niet alleen samen met het opwekken van hernieuwbare energie. Het heeft ook alles te maken met de weg naar en van het stadion, met andere woorden met de mobiliteit eromheen.

Natuurlijk is het zeer goed dat men meer en meer investeert in het energieneutraal maken van voetbalstadions. Via investeringen in zonne-en windenergie kan een stadion in haar eigen energie voorzien en aanzienlijk besparen op de portemonnee én de C02-uitstoot. Eigen energieopwekking is dan ook niet alleen economisch, maar heel zeker ook ecologisch interessant.IMG_5252IMG_5202

We kunnen alleen maar toejuichen dat het dak van de AJAX-arena vol zonnepanelen ligt en dat piepkleine windmolentjes rond het stadion helpen om minder tot geen CO2 uit te stoten.

Maar! De winst voor het klimaat die een stadion boekt door minder C02 uit te stoten via hernieuwbaar energieverbruik, dreigt weer verloren te gaan als iedereen met de auto naar het stadion komt. Dan stoot je immers weer meer C02 uit en verlies je in het slechtste geval alles wat je bijwon door op een andere wijze je energieopwekking –en verbruik te organiseren.

Het is dan ook heel belangrijk dat voetbalstadions goed bereikbaar zijn met kwaliteitsvolle fietspaden en openbaar vervoer allerhande. Ook in de context van de voetbal moeten eerst de stappers, dan de trappers, dan het openbaar vervoer en pas in laatste instantie de auto’s komen. Bouwers van nieuwe voetbalstadions moeten de kaart van de klimaatneutraliteit trekken door energie- en mobiliteitsvraagstukken samen aan te pakken.

20160328_113422

Ik hoop dat de Rode Duivels vanavond winnen, uiteraard!

IMG_5027

In gedachten leg ik bloemen neer bij het standbeeldje in ‘San Mamés’ van Rafael Moreno Aranzadi, bijgenaamd ‘Pichichi’. ‘Pichichi’ maakte het eerste doelpunt ooit in ‘San Mamés’. De kapiteins van de voetbalploegen die in ‘San Mamés’ komen spelen, hebben de gewoonte om hem met bloemen te vereren. ‘Pichichi’ zorgt dan voor een goed seizoen met heel veel doelpunten….Wie weet, steekt hij vanavond ook een voetje toe.